onsdag 14 januari 2009

Tecknade romaner


Alltid redo att dö för mitt barn

Fröken Märkvärdig& Karriären

Fröken Livrädd& Kärleken


Jag köpte nyligen Joanna Rubin Drangers nyaste teckade roman "Alltid redo att dö för mitt barn" och jag älskar den! Den är helt otroligt bra! Jag har också två av hennes tidigare böcker " Fröken Märkvärdig& Karriären" och "Fröken Livrädd& Kärleken". Jag tycker att Joanna Rubin Dranger tecknar bra och personligt. Hennes böcker är fulla av svart humor men de är också gripande berättelser. Man märker att böckerna i alla fall delvis är självbiografiska och hos mig är nog också igenkänningsfaktorn ganska hög. :) Detta är de bästa teckade romaner jag har läst och jag läser om dem med jämna mellanrum. Mer om Joanna Rubin Dranger kan man läsa på http://www.joannarubindranger.com/start.html.

"jag ligger vaken i natten
i värmen från din sovande kropp
rullgardinen glipar mot gatlyktsmörkret utanför
bilar far förbi
klack klack klack försvinner steg längs trottoaren
elementen spolar vatten
ditt täcke bortsparkat om och om igen under natten
jag kryper nära din bortvända rygg
bor i din värme
lirkar in min hand mellan din handflata och dina kupade fingrar
(som om du håller mig i handen)
du slår dig fri-vänder över på rygg
dina armar far ut, benen
din ena arm faller rakt över mitt ansikte
jag flyttar mig inte
ligger stilla så
vill vara den värld som du vilar dig på"

Ur Alltid redo att dö för mitt barn (2008)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag älskar dom där böckerna! Har inte egna, men har lånat dem.

Sanna sa...

Har du läst dom alla? Jag gissade lite att du skulle gilla dem. :)Jag skulle även vilja läsa Askungens dotter och någon av de barnböcker som hon illustrerat.