måndag 4 maj 2009

Läslust




Sambon kollade på idrottsresultat på text-tv. Så blinkade rutan till och - så blev den svart. Nu har vi alltså ingen tv mer. Ganska skönt egentligen. Inte för att vi har hunnit se så mycket på tv annars heller, men i alla fall. Låter sambon jämföra priser och kolla egenskaper på en ny tv för det är han bättre på.. Jag har bara en liten önskan och det skulle vara att tv:n skulle vara grå eller vit, men det lutar nog tyvärr mot en svart.. :)

Vad lugnt det var igår kväll då barnen somnat. Vi satt med sambon på soffan. Han med en tidning och jag med en bok. Jag älskar böcker, men mitt läsande går lite i perioder. Ibland läser jag ganska lite och ibland råkar jag hitta flere bra böcker som jag blir helt uppslukad av. Just nu läser jag Eva Dahlgrens självbiografiska bok Hur man närmar sig ett träd och är helt fängslad av hennes vackra språk och tankar. Boken är lite som poesi, vacker, men också kritisk och inte minst så är den riktigt rolig och underhållande!

"En natt för många, många år sedan när jag gick hem från Vickan och passerade Cafe' Opera och såg hur de dansade där på andra sidan glasväggen, då bestämde jag mig för att jag tyckte att det var rätt fånigt. När klockan börjar närma sig tre och man ser åmandet, hasandet och juckandet, försöken till sexiga uttryck i ansiktet. Man ser allt det, men man hör inte någon musik, då är det rätt lätt att få den uppfattningen om Discodans. Balett däremot. Det är inte något fånigt utan bara ett helt annat sätt att uppfatta livet. Har sett Svansjön en gång i mitt liv. Fascinerande. Där kan man prata om hasande. Till svag, svag musik som kommer ur ett dike framför scen hasar de sig runt. Tjoff, tjoff, tjoff, hopp, tjoff, tjoff, tjoff. Kanske är det skorna, de långa långa skorna som får det att låta så. Skorna låter mer än själva musiken. .. Men efter ett tag hade jag fått nog, det började bli lite långtråkigt trots att jag kunde se skönheten i det hela. Även en solnedgång har sin tid. I pausen hyrde vi en kikare. Paret bredvid hade också hyrt kikare. Det var inga vi kände men de hade fått samma tanke. Vi satt på parkett, femte raden väldigt nära scen där ingen kikare behövs men både jag och paret bredvid hade upptäckt en manlig dansare utan suspensoar och hans hoppande höll oss vakna till slutet. Hoppande snoppar i trikåer i kikarförstoring är en rekommendation vid depression."
(Ur Eva Dahlgrens bok Hur man närmar sig ett träd 2005)

Har du läst någon bra bok på sista tiden som du skulle vilja rekommendera andra att läsa? Jag tar tacksamt emot tips på bra böcker.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra böcker är bl.a. Lionel Shrivers bok "Vi måste tala om Kevin". Den handlar om en mamma som skriver till sin man om deras son som har skjutit på en skola.. Den är överraskande, en sån bok som man inte kan lämna... Man tänker på historien långt efter att man slutat läsa.. Det finns många bra böcker! Rolig bok är också "En oväntad semester" av Marian Keyes. H:Minna

Liljas Corner sa...

Jag läser också i perioder. Just nu har jag en läsperiod. Den bok jag läser nu är Eclipse av Stephenie Meyer. Då jag läser vill jag fly från verkligheten en stund och läser därför helst "sagor" - allt från Astrid Lindgren till Sagan om ringen.

StrandviksVillan sa...

Men så fint det blev!! Du kunde ju fixa bilderna!
För att få bilderna närmare varandra i höjdled så måste du radera den extra (tomma) textraden som finns mellan bilderna. Bara lägg markören där och deleta eller backa.

Härliga bilder du visar idag! Förr var jag en riktig bokslukare, men det har blivit sämre sen jag fick barn, tyvärr... Sen jag började blogga ser jag knappt på tv heller, men önskar mig en platt-tv för att kunna möblera om vardagsrummet bättre, haha!

♥ Fyra årstider sa...

Jag är dålig på att läsa böcker..tyvärr..men jag tycker om det du sa om mitt hus..det är som att kliva in i en tavla..de orden vill jag låna av dig till en rubrik..för det är så jag känner det..så vackert beskrivet..jag blev så rörd.
Kram Lotta